joi, 8 ianuarie 2015

Big Brother says „Je suis Charlie Hebdo”



            Da, the Big Brother says „Je suis Charlie Hebdo”. În Spania s-au luat măsuri pentru restricţionarea adunărilor publice, iar în România guvernul a anunţat că doreşte să urgenteze adoptarea legilor Big Brother, două dintre ele deja declarare neconstituţionale de C.C.R., a treia, Legea Securităţii Cibernetice, urmând să fie şi ea examinată destul de curând. Pe fondul emoţiei produse de atacul criminal asupra redacţiei unui periodic satiric anarhist din Paris de către un grup de tineri fundamentalişti islamici, ieri, 7 ianuarie, al doliului naţional, al isteriei media şi al lacrimilor făţarnice vărsate de tot felul de politicieni pe la ambasadele franceze din lume, diferite guverne acţionează pentru a pune botniţă contestatarilor lor, pentru a putea supraveghea pe toată lumea, în special pe cei care nu au nicio treabă cu extremismul religios violent.
            Vor avea aceste măsuri vreo eficienţă în combaterea terorismului islamist (şi subliniez utilizarea sintagmei de „terorism islamist” şi nu de „terorism islamic”, o să zic mai încolo de ce)? Evident că nu. Exaltaţii care vor dori să facă rost de o armă sau să fabrice o bombă artizanală vor găsi oricum căi. Tot aşa cum Patriot Act, impus în SUA după 9/11, nu a împiedicat nici extinderea terorii talibane din Afganistan în Pakistan, nici atentatele de la Londra, Madrid sau Boston şi nici cucerirea de către SIIL a întinse teritorii din Irak şi Siria. Pentru că jihadiştii vor fi fiind nişte idioţi, dar nu sunt proşti. Ştiu că toată supravegherea electronică nu poate intercepta ceea ce comunică curierii si porumbeii călători şi că celule mici şi independente, pierdute între milioanele de oameni de pe stradă, pot face foarte mult rău.
            Şi, sunt convins, şi guvernele ştiu asta. Dar, de exemplu, Spania a tot fost confruntată cu protestele mamut al mişcării Indignados, România a avut şi ea în ultimii trei ani valuri, valuri de mişcări ale unei populaţii deja sătulă de eterna corupţie şi de furtul prin rotaţie al clasei politice post-decembriste, fie ea pretinsă de stânga sau de dreapta. Care mişcări de protest s-au structurat masiv cu ajutorul internetului. Ca să nu mai punem la socoteală că diversele guverne au în spate tot felul de corporaţii şi de grupuri de interese dătătoare de şpagă şi finanţatoare de campanii electorale, care doresc să-şi scoata profitul, indiferent cât de dăunătoare sunt proiectele lor, sau care, pur şi simplu, au un interes în spionajul economic. Cam astea au fost de altfel şi efectele concrete ale Patriot Act. Aşa că este chiar trist ironic să vezi atâta retorică despre libertatea de exprimare la oameni care nu ştiu cum să o limiteze mai mult în chiar miezul democraţiilor planetare.
            Cât despre jihadişti şi „Charlie Hebdo”, mă întreb dacă totuşi în secularismul agresiv al unora nu s-ar cere nişte limite autoasumate. Nu e vorba de a ceda în faţa terorismului, dar este o diferenţă între a lua în balon personaje de genul „califului” Ibrahim Al Baghdadi sau a lui Osama bin Laden şi a călca în picioare inconoclasmul unei religii cu un miliard de adepţi şi care nu a produs în istoria sa numai jihadism şi terorism, dar şi lucruri esenţiale nouă precum algebra sau introducerea în Europa a înţelepciunii pierdute a filosofilor Greciei antice. Dacă islamul pretinde să nu existe reprezentări grafice ale profetului Mahomed, care e problema să nu le faci? În definitiv, chiar dacă nu este violentă fizic, agresivitatea unora care reduc miile de ani de istorie a religiilor doar la momentele de fanatism şi de vărsare de sânge şi uită complet de felul în care ne-au îmbogăţit spiritual un Buddha, un Maimonides, un Averroes, un Vasile cel Mare, un Augustin sau un Toma d’Aquino este tot extremism. Iar ca orice extremism, chiar şi extremismul secular poate deveni oricând criminal, după cum au dovedit-o din plin experimentele totalitare ale secolului trecut.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu