Trăim, pare-se, o vară densă în evenimente istorice.
Dintre toate, pentru mine cea mai mare rezonanţă o are cea de-a patra Mare
Adunare Naţională care începe mâine, 5 iulie 2015, de la orele 14, în Piaţa
Marii Adunări Naţionale din centrul celui de-al doilea mare oraş românesc,
Municipiul Chişinău. Nu neg importanţa referendumului din Grecia, nici pe cea a
legalizării generale a căsătoriei gay în Statele Unite. Însă pentru noi, pentru
români, ambele sunt de importanţă secundară, respectiv terţiară, faţă de ceea
ce se va întâmpla mâine dincolo de Prut, când se va cere cu subiect şi predicat
Unirea Republicii Moldova cu România.
Rapid, o
trecere în revistă, pentru a se înţelege importanţa momentului: la 27 august
1989, urmând un model consacrat în alte părţi ale spaţiului românesc în anii
1821, 1848 şi 1918, avea loc la Chişinău prima Mare Adunare Naţională, care
forţa autorităţile încă sovietice să adopte ca limbă oficială a Republicii
Sovietice Socialiste Moldoveneşti limba
română (şi nu vreo iluzorie „limbă moldovenească”) scrisă cu grafie latină.
Cu ocazia împlinirii a exact un an de la
declanşarea revoluţiei în România, la 16 decembrie 1990, era convocată cea de-a
doua Mare Adunare Naţională, la care se cerea obţinerea independenţei
Republicii Moldova, ca prim pas către reunificarea românească. Iar la 27 august
1991, cea de-a treia Mare Adunare Naţională declara efectiv independenţa celui de-al
doilea stat românesc şi desprinderea sa de URSS.
Independenţa
obţinută prin cele trei Mari Adunări Naţionale, care au dat şi numele spaţiului
în care s-au desfăşurat, Piaţa Marii Adunări Naţionale, nu era însă gândită
pentru perpetuitate, ci doar ca o etapă intermediară şi necesară înainte de
reunificarea cu România, după modelul recentei reunificări germane. Contextul
geopolitic nu a fost însă cel potrivit, Federaţia Rusă s-a opus din răsputeri,
declanşând în anul 1992 războiul de pe Nistru, iar puterile occidentale au
preferat să menajeze relaţia cu Moscova decât să dea curs reparaţiei istorice
faţă de români. Ulterior, pe fondul deziluziei, a existat un reviriment al
forţelor politice de sorginte sovietică, care au dus la un anumit regres de pe
calea pe care această România de Est care este Republica Moldova pornise atât
de impetuos din martie 1989 şi până-n august 1991.
Cursul firesc al istoriei poate fi
însă cel mult întârziat, ceea ce este natural să se întâmple se va întâmpla mai
devreme sau mai târziu. În aprilie 2009, la două decenii după debutul mişcării
de emancipare naţională, o nouă revoluţie a unei noi generaţii declanşa
procesul prin care forţele post-sovietice aveau să piardă puterea. Mai
important decât atât, evenimentele din aprilie 2009 de la Chişinău redeschideau
lupta pentru refacerea unităţii naţionale româneşti. Născută în aprilie 2011,
Platforma Civică, apoi Unionistă Acţiunea 2012 devenea catalizatorul şi
unificatorul mişcării unioniste de pe ambele maluri ale Prutului şi reuşea,
prin acţiunile sale, să repună Unirea pe agenda publică din ambele state.
Constituit la 16 mai 2015, în cadrul marelui marş unionist cu 25.000 de
participanţi de la Chişinău, Blocul Unităţii Naţionale (BUN), o largă coaliţie
a societăţii civile din Republica Moldova, organizează acum cea de-a patra Mare
Adunare Naţională, care va completa ceea ce au realizat primele trei Mari
Adunări Naţionale.
Prin urmare, în acest context şi în
ajunul unor evenimente istorice esenţiale, cred că este foarte potrivit să
discutăm despre unionism, despre motivele pentru care eu unul, de exemplu,
susţin cu tărie această idee. Sper că cele de mai jos îi vor pune pe gânduri şi
pe cei care sunt mai neîncrezători.
Primul
set de argumente este cel de ordin sentimental. Nu voi insista foarte mult
asupra lui. Pur şi simplu, mă simt la fel de în ţara mea şi de o parte şi de
cealaltă a Prutului, nu văd de ce ar trebui să existe două state româneşti,
când nici cultura, nici limba, nici mentalităţile şi nici istoria nu le
despart. Nu am de ce să accept ca pe un dat de neschimbat voinţa celor mai siniştri
criminali de război, Hitler şi Stalin, sau concesia liderilor unor naţiuni
extenuate de anii de război mondial, precum Churchill, Roosevelt şi Truman.
Sigur,
mi s-ar putea răspunde că nu este acesta singurul caz, că uite în ciuda
comunităţii de limbă şi cultură ţări ca Germania şi Austria duc o existenţă
separată. Se uită însă că Austria are o tradiţie statală foarte veche, că de
fapt a fost hegemonul lumii germane timp de secole, până când, pe la 1859, a
fost înlăturată de la aspiraţia de unificator al Germaniei de către Prusia lui
Bismarck, ceea ce nu se poate spune despre Moldova de Est. Şi se mai uită că şi
după aceea austriecii au continuat să se considere germani şi că după primul
război mondial şi-au dorit unificarea cu Germania, fiind împiedicaţi numai de
voinţa puterilor învingătoare în primul război mondial. În 1938 Anschluss-ul a
fost primit cu entuziasm de majoritatea austriecilor, iar dacă Hitler nu ar fi
declanşat şi pierdut un nou război mondial Austria ar fi fost şi astăzi o parte
a Germaniei. De fapt, cazul Germaniei şi al Austriei trebuie să fie un
avertisment pentru toţi naţionaliştii extremişti, pentru toţi şovinii care vor
să-i dea afară din ţară ba pe unguri, ba pe ruşi, sau care ar vrea să dispară
cumva romii, este exemplul perfect despre cum poate să distrugă naţionalismul
prost înţeles o construcţie naţională.
De fapt,
dacă ne uităm înapoi în istorie, nu putem decât constata că românii au evoluat
treptat către reunirea într-un singur stat. Desigur, nu trebuie să privim
această tendinţă in termenii pompieristici ai paşoptiştilor sau ai
istoriografiei naţional-comuniste din perioada Ceauşescu, dar negarea ei de
către anumiţi „demitizatori” constituie în sine o mistificare a istoriei la fel
de gravă.
Chiar dacă ne cunoaştem istoria timpurie
destul de fragmentar, este clar că românii, singuri sau împreună cu alte
grupuri etnice- slavi, bulgari turcomani- s-au organizat în diferite formaţiuni
statale prin secolele VIII-IX. Prefer să le spun statale si nu formaţiuni
prestatale sau, şi mai vag, politice, aşa cum fac de multe ori istoricii
români, pentru că, indiferent de controversele asupra definirii noţiunii de
stat, ele prezentau cele trei caracteristici fundamentale ale oricărui stat, de
la oraşele-state sumeriene la republicile şi monarhiile din zilele noastre:
teritoriu, populaţie şi o structură organizaţională distinctă in raport cu
societatea. Sunt de acord, din acest punct de vedere, cu şcoala de istorie
anglo-saxonă.
Multe dintre aceste entităţi statale
au fost înglobate ulterior în regatele sau imperiile multietnice ce au dominat
regiunea, unele s-au constituit chiar în cadrul unor astfel de structuri
(Imperiul Bizantin, Imperiul Mongol), dar prin secolul al XIV-lea cele care nu
au fost cucerite sau care s-au eliberat s-au unificat, dând naştere unor
structuri mai ample şi mai durabile: Ţara Românească (Valahia), Ţara Moldovei
şi Podunavia (Dobrogea). Dacă ultima a avut o existenţă scurtă, fiind ocupată
temporar de otomani în 1389, alipită imediat după aceea Ţării Româneşti, pentru
a fi cucerită de Imperiul Otoman în 1420 pentru următorii patru sute cincizeci
şi opt de ani, Valahia şi Moldova au reuşit să reziste, chiar dacă la un moment
dat şi-au pierdut independenţa.
Mai mult, oricât încearcă unii să nege
acest lucru, conştiinţa comunităţii a existat şi s-a dezvoltat de-a lungul
timpului. O regăsim în instituţiile identice ale celor două voievodate, în
dreptul cutumiar comun, în corespondenţa externă a unor lideri de talia lui
Ştefan cel Mare, în scrierile umaniştilor, cronicarilor şi iluminiştilor din
secolele XVI-XVIII. Desigur că domnitorii cu veleităţi de unificatori precum
Petru Rareş, Mihai Viteazul, Vasile Lupu sau până şi unii principi de etnie
maghiară ai Transilvaniei, ori cei care au încercat să-şi asigure dinastia în
ambele state, ca Movileştii, au acţionat în primul rând în baza unor ambiţii
personale, dar făcând asta ei au configurat un proiect pe termen lung, acela al
refacerii regatului antic al Daciei, proiect care nu a lăsat indiferente nici
marile cancelarii otomane, austriece sau ruseşti.
Prin urmare, ceea ce s-a întâmplat în
secolul al XIX-lea şi la începutul secolului XX, aşa cum remarca şi Florin
Constantiniu în „Istoria sinceră a poporului român”, lucrare de referinţă a
demitizării rezonabile, nu a fost doar un accident, un proces istoric de scurtă
durată motivat de un naţionalism ficţional. Mica şi Marea Unire trebuiau să se
întâmple şi au avut loc când contextul internaţional a permis-o. De altfel,
pentru Basarabia apartenenţa la statul român a durat doar douăzeci şi doi de
ani, o perioadă fantastic de scurtă la scara istoriei- în fond, douăzeci şi
cinci de ani au trecut deja de la căderea comunismului şi mulţi care am apucat
acel regim suntem încă tineri- şi, cu toate astea, putem constata, din
pasiunile pe care raportarea la acea perioadă le stârnesc deopotrivă adepţilor
şi adversarilor Unirii, ce piatră de hotar istorică au reprezentat cele două
decenii şi un pic.
Nu voi comenta pretenţiile
„moldoveniste” la o limbă şi o etnie distinctă. Ele sunt pur şi simplu
caraghioase. Nu există nici măcar un dialect de care „moldoveniştii” să se
poată prevala, aşa cum o fac „macedoniştii” din Skopje când afirmă că ei nu
sunt bulgari. Graiul vorbit în Maramureş este mai excentric decât orice se
vorbeşte în oricare parte a Moldovei istorice sau de către etnicii români de
dincolo de Nistru. Mai sunt cei care afirmă că moldovenii de peste Prut sunt un
soi de hibrizi ruso-români, care nu sunt nici una, nici alta, dar, dincolo de
caraghioslâcul respectivei afirmaţii într-un stat unde etnicii ruşi reprezintă
consistent sub 10% din totalul populaţiei, haideţi să fim serioşi: toţi românii
sunt nişte corcituri la câte neamuri s-au perindat prin părţile noastre de-a
lungul istoriei şi preistoriei; limba şi cultura sunt cele care contează, nu
rasa. Iar faptul că basarabenii introduc în cultura română o anumită influenţă
rusă nu trebuie să ne deranjeze, dimpotrivă. Rusia poate să nu ne placă din
punct de vedere politic, dar cultura rusă e una dintre marile culturi ale
lumii, iar civilizaţia noastra nu are decât de câştigat printr-o astfel de
influenţă, aşa cum a câştigat când transilvănenii şi bănăţenii au adus
influenţa germană.
Într-o încercare de a-i imita pe
austrieci, al căror stat este o ultimă rămăşiţă a Sfântului Imperiu Roman de Naţiune
Germană, nu o dată stataliştii de la Chişinău afirmă că Republica Moldova ar
continua tradiţia statală moldovenească. Nimic mai greşit. Ţara Moldovei s-a
unificat cu Ţara Românească constituind România. Aşadar România continuă
statalitatea Moldovei medievale şi toate fostele capitale ale acesteia- Baia,
Suceava, Iaşi- sunt în România. Mai mult, din punct de vedere juridic tot
România este succesoarea acelei Republici Democratice Moldoveneşti constituită
pe teritoriul Basarabiei în zilele revoluţiei din 1917-1918. De fapt, Republica
Moldova îşi află rădăcinile într-o creaţie stalinistă menită să pregătească
expansiunea sovietică peste Nistru- Republica Autonomă Sovietică Socialistă
Moldovenească constituită în 1924 în Transnistria-, pe care românii basarabeni
au reuşit să şi-o aproprieze, de bine de rău, în 1989-1991, la destrămarea
URSS.
Nu pot încheia partea istorică fără să
mă refer la o altă afirmaţie care mai apare prin mediile europene, când
discutăm de identităţi şi construcţii naţionale: ideea că o nouă conştiinţă
identitară, distinctă, ar putea fi consolidată în câteva decenii, pe un
criteriu finalmente strict geografic şi sub presiunea unui ocupant. Am întâlnit
această supoziţie în cazul macedonenilor bulgarofoni, dar şi cu referire la moldovenii
de peste Prut. Este o idee care are directă legătură cu opinia potrivit căreia
naţiunile sunt oricum nişte ficţiuni de secol XIX, fără bază reală. Însă, dacă
pornim de la prima doctrină naţională certă din istorie, de care putem lua act
deschizând o carte care se află aproape în orice casă, Biblia, şi ajungând până
la mişcările separatiste ale catalanilor şi bascilor din Spania sau ale
italienilor din Corsica, putem vedea că lucrurile nu stau deloc aşa. Naţiunile
moderne, indiferent dacă se definesc pe criteriu etnic, religios, civic sau
mixt, au rădăcini adânci şi sunt rezultatul unor procese culturale, politice şi
sociale care se întind pe sute de ani. Statul naţional este un progres, nu o
fundătură a istoriei, iar cei retrograzi sunt acei europenişti care ar dori să
dea timpul înapoi către imperiile multinaţionale, transformând Uniunea
Europeană dintr-o Europă a naţiunilor într-o Europă a regiunilor. Cât de falsă
este această idee în cazul moldovenilor transpruteni se vede de altfel din
permanenta dezbatere identitară de la Chişinău, în care unii, nu neapărat
unionişti, îşi asumă identitatea românească, iar alţii nu fac altceva decât să
manifeste un sindrom Stockholm vizavi de fostul ocupant.
Nu putem discuta însă tema Unirii
numai în termenii sentimentelor şi ai istoriei. Trăim o epocă pragmatică şi
materialistă, în care întrebarea „ce ne iese?” reprezintă un leitmotiv general.
Unii, egoişti şi înguşti la minte fie vorba între noi, se gândesc că Moldova de
Est este săracă, că nu are resurse, că prin Unire doar s-ar importa nişte
probleme sociale şi economice într-o Românie deja săracă. Respectivii nu văd în
precedentul german un exemplu pozitiv, ci unul negativ, căci „uite cât i-a
costat pe vest-germani unificarea”. Ei nu-şi pun întrebarea dacă Germania ar
mai fi fost cea mai mare putere economică şi politică a Uniunii Europene fără
reunificare. Eu sunt gata să pariez că nu.
În primul rând, România nu este o ţară
săracă, ci este o ţară furată. Dacă de mâine clasa politică ar înceta furtul
generalizat, ţara noastră nu ar mai avea nevoie nici de FMI şi nici de atâtea
politici de austeritate. Iar dacă Republica Moldova este şi mai săracă, este
pentru că nu are acces la resursele României. Altfel, decalajul dintre România
şi Republica Moldova este departe de a fi atât de mare cât a fost în 1990 cel
dintre Germania de Vest, o economie capitalistă de top, şi Germania de Est, o
economie socialistă falimentară. La ora actuală avem acelaşi sistem social şi
economic, costurile integrării ar fi mult mai mici iar diferenţele ar dispărea
mult mai repede.
Cum spuneam, România nu este o ţară
săracă, are poate chiar prea multe resurse care fac viaţa relativ uşoară, şi asta
explică de ce românii nu şi-au dezvoltat niciodată disciplina specifică
germanilor, scandinavilor sau japonezilor. Moldova de Est la rândul său are un
potenţial agricol deosebit, era alături de Georgia furnizorul de fructe şi
produse viticole al imensei Uniuni Sovietice. De asemenea, există acolo cariere
pentru o foarte bună piatră de construcţii. Dacă aceste resurse s-ar adăuga
celor ale actualei Românii, puterea economică cumulată a ţării reunificate ar
creşte considerabil şi toţi locuitorii, indiferent de pe care parte a Prutului,
ar putea beneficia de rezultat.
Mai mult, reunificarea ar permite
refacerea legăturilor economice tradiţionale dintre cele două maluri ale
Prutului, ceea ce ar conduce deopotrivă la progresul teritoriului actual al
Republicii Moldova, dar şi al celor mai sărace judeţe din România. Dinamismul
urban al alăturării Chişinăului, Bălţilor şi Cahulului la oraşe ca Iaşi, Bacău
şi Galaţi ar permite ca în Moldova istorică să se duplice ceea ce se întâmplă
în Transilvania şi Banat, cu salba lor de oraşe dezvoltate, sau în sudul
dominat de Bucureşti, Ploieşti, Constanţa şi Craiova.
Dar mai important de mii de ori decât
resursele este factorul uman. România nu duce lipsă de talente şi de creiere,
chiar dacă, deocamdată, pe acelaşi fond al incapacităţii clasei politice şi al
indolenţei birocraţilor, de foarte multe ori le exportă, în loc să le
folosească aici. Niciodată însă nu este destul când vine vorba de oameni şi
haideţi să ne uităm puţin câte valori se afirmă sau ne vin de peste Prut, în
cultură, dar şi în economie. Ce-ar fi dacă şi această bogăţie umană s-ar
cumula? Am văzut ce s-a întâmplat şi după Mica Unire, când valorile Moldovei de
Vest şi ale Valahiei s-au regăsit în acelaşi cadru, şi mai ales după Marea
Unire, care a condus direct la formarea generaţiei de aur a culturii române cu
oameni din toate provinciile istorice, precum şi la anii economici de vârf
1934-1939. Să nu ne imaginăm cumva că România de atunci era mai bogată sau mai
dezvoltată decât cea de acum, era o Românie mult mai rurală, cu un procent de
analfabetism ridicat. Nu prosperitatea economică şi înflorirea culturală au
condus la unificare, ci unificarea la prosperitate economică şi înflorire
culturală.
Sunt desigur şi cei care susţin că e
mai uşor să atingi prosperitatea economică când ai de administrat un teritoriu mai mic. Cel mai des e citat
exemplul Sloveniei, o poveste de succes, fără îndoială, dar în contextul şi în
condiţiile Uniunii Europene. Ar fi însă greşit să luăm Uniunea Europeană ca pe
o realitate garantată. Sunt departe de a fi eurosceptic, dimpotrivă, dar hai să
o recunoaştem: coeziunea Uniunii Europene nu este încă perfectă şi nu se poate
şti în ce măsură va rezista diferitelor crize (cum este, de exemplu, chiar zilele
acestea, criza grecească). Acestea tind mai degrabă să scoată la suprafaţă
discrepanţele dintre membri şi diversele egoisme naţionale. Sunt convins că
dacă mâine Uniunea Europeană s-ar dizolva, mai devreme sau mai târziu fostele
republici iugoslave ar începe să se gândească la refacerea federaţiei, oricât
de mult sânge a curs între ele.
Prin urmare, noi trebuie să fim
pregătiţi pentru orice ipoteză, or în condiţiile specifice zonei noastre
unitatea este de preferat egoismului regional. Efectele negative ale
centralismului pot fi uşor înlăturate printr-o autonomie locală reală; este
drept că până acum în România aceasta a beneficiat baronilor locali şi nu
populaţiei, dar până în final aceasta este o etapă care începe deja să fie
depăşită, pe măsură ce baronii locali înfundă puşcăriile.
De altfel, cel mai bun contraexemplu
la cazul Sloveniei este chiar Republica Moldova, unde teritoriul mai mic nu a
adus prosperitate, ba chiar a întârziat dezvoltarea economică. În schimb, reunirea
cu România ar accelera aceste procese în regiunea dintre Prut şi Nistru.
Trecând de argumentele de ordin
economic şi social, ajungem la capitolul securitate. Providenţa sau hazardul au
făcut ca românii să locuiască un teritoriu variat, frumos şi destul de bogat,
dar în acelaşi timp situat într-o zonă periculoasă a continentului. Cea mai
mare parte a istoriei noastre am fost prinşi între vecini puternici şi
expansionişti, venind din trei direcţii, care nu o dată şi-au purtat războaiele
pe pământul nostru. Cât timp am fost divizaţi, am fost victime sigure.
Părea că această stare de lucruri a
încetat odată cu prăbuşirea comunismului. Prin România cel puţin, ne-am
imaginat că putem ignora liniştiţi ştirile externe în favoarea cancanurilor şi
că singurele războaie pe care soldaţii noştri mai trebuie să le poarte sunt
cele din locuri foarte îndepărtate, unde pur şi simplu sprijinim nişte mari
puteri de la care sperăm să obţinem diverse lucruri. Numai că evenimentele
ultimului an, evenimente ce sunt încă în curs, ne-au dovedit că lucrurile nu
stau nici pe departe aşa, că un imperiu care se destramă, înainte de a-şi da
obştescul sfârşit, mai poate trăi revirimente şi mai poate deveni periculos.
Criza ucraineană confirmă ceea ce eu
am presupus tot timpul: că cei care cred că Rusia şi-a schimbat nu doar părul,
ci şi năravul, că nu mai doreşte decât afirmare economică şi a renunţat la obiectivul
geopolitic vechi de trei secole de a ieşi la Marea Adriatică şi de a „elibera”
Constantinopolul, pur şi simplu se îmbată cu apă rece. Tare aş fi vrut să mă
înşel, ca Moscova să aibă înţelepciunea Berlinului sau a Londrei şi să renunţe
la imperialismul de şcoală veche în favoarea unui loc economic fruntaş, pentru
care are tot potenţialul necesar, dar anexarea Crimeei şi rebeliunea în curs a
coloanei a V-a ruse în regiunile estice ale Ucrainei, după cele întâmplate în
1999-2000 în Cecenia şi în 2008 în Georgia,
demonstrează că am avut dreptate.
Apoi, trebuie să fim atenţi şi la
Ucraina însăşi, o ţară cu patruzeci şi cinci de milioane de locuitori şi multe
frustrări istorice, în care prezenţa ameninţătoare a ultranaţionaliştilor şi
neonaziştilor nu poate fi ignorată. Desigur că vreau Ucraina în Uniunea
Europeană şi îmi doresc o bună vecinătate cu Kievul, dar starea de fapt de
acolo recomandă prudenţă.
Poetul moldovean Vasile Alecsandri a
scris în celebra sa „Hora Unirii” că „Unde-i unul nu-i putere, / Unde-s doi
puterea creşte”. Separat, şi România, şi Republica Moldova se pot apăra mai
greu decât o pot face împreună. Şi nu ar trebui să repetăm greşeala României
interbelice şi să contăm prea mult pe sistemul de alianţe şi pe garanţiile de
securitate externe. La momentul 1940, şi Mica Antantă, şi Antanta Balcanică, şi
garanţiile anglo-franceze nu au mai valorat nimic. Aşa cum acum garanţiile de
securitate anglo-americane oferite Ucrainei în 1994 nu au valorat nimic când al
treilea garant, Rusia, a fost cel care a agresat respectiva ţară. Teoretic,
NATO ne oferă o protecţie mult mai solidă decât sistemul de alianţe din
perioada interbelică. Practic, vom vedea când se va pune în mod concret
problema, ceea ce sper sincer să nu fie vreodată cazul.
Şi mai este o problemă cu umbrela
NATO. Ea nu protejează Republica Moldova, stat care sub presiunea Rusiei s-a
declarat neutru prin propria sa Constituţie. Sunt astfel trei milioane de
români care nu beneficiază de această protecţie, iar eu unul nu mă simt bine cu
asta.
Mai este un aspect asupra căruia nu
este bine să fim naivi. Coloana a V-a finanţată şi coordonată de la Kremlin şi
care face atât de mult rău Ucrainei există şi în Republica Moldova. I-am văzut
în acţiune, ştiu cât de violenţi şi de plini de ură viscerală sunt, am
constatat cum un enunţ de genul „ouă
aveţi, minte nu” îi poate opri din escaladarea agresiunii doar preţ de
câteva minute. Nu este nicio diferenţă între aceşti indivizi şi derbedeii din
trupele SA ale lui Hitler. Ei bine, este în dezinteresul total al românilor de
pe ambele maluri ale Prutului ca dezordinea din Harkov, Lugansk, Doneţk să se
extindă până pe teritoriul Basarabiei. Pentru unii pentru că ar însemna haos la
ei acasă, pentru ceilalţi pentru că ar fi iar văzuţi ca ataşaţi unei zone de instabilitate
şi sancţionaţi economic, aşa cum s-a mai întâmplat în timpul războaielor
iugoslave. Or, într-o Românie reunificată, aceste grupuri de fapt puţin
numeroase, dar organizate paramilitar şi finanţate cu generozitate din banii
plătiţi de Europa pe gazul rusesc, ar putea fi mult mai uşor ţinute sub
control.
De altfel, noi, românii, ar fi trebuit
să fim lămuriţi cu privire la „noua” Rusie încă demult, din zilele războiului
de pe Nistru, în care aşa-zişii „voluntari” ruşi şi Armata a 14-a rusă au jucat
rolul primordial. Aşa cum am fost printre primele popoare confruntate cu
„deliciile” revoluţiei bolşevice în 1918, tot la noi Rusia a menţinut prin acea
aşa-zisă Republică Moldovenească Nistreană ultimul colţ viu al Uniunii
Sovietice. Mă rog, viu în felul în care erau zombie-i din filmul „Noaptea
morţilor vii”.
În timp Transnistria s-a transformat
într-un focar de infecţie, un regim de dictatură ce nu-şi mai are locul în
Europa mileniului III şi care a devenit placa turnantă a traficului de arme, de
droguri şi de persoane. Prima afectată este, evident, Republica Moldova, dar şi
România se află foarte aproape. Însă, în anii ’90, când România era foarte slabă, ea
a fost exclusă de Rusia din formulele de negociere dintre Chişinău şi Tiraspol.
Iar Chişinăul a fost întotdeauna chiar mai slab decât Bucureştiul. Hai să facem
aşadar un exerciţiu de imaginaţie: ce ar fi dacă locul Republicii Moldova în
formatul de negociere ar fi luat de o Românie reunificată?
Să nu fiu înţeles greşit, cred că
nimeni în toate minţile lui, şi din păcare nu pot să-l includ în categoria asta
pe Putin, îşi mai doreşte un nou război la Nistru. Dar alta ar fi capacitatea
României reunite de a securiza linia de demarcaţie şi de a supraveghea cine şi
ce trece pe acolo, de a negocia cu separatiştii şi de a determina respectarea
drepturilor celor circa o sută şaptezeci de mii de etnici români trăitori în
localităţile controlate de separatişti (34% din totalul populaţiei zonei, adică
cel mai numeros grup etnic luat individual). Iar apoi, în timp, probabil
împreună cu Ucraina, o Românie unită ar putea găsi soluţia ideală pentru
regiunile de dincolo de Nistru şi pentru diferitele segmente de populaţie ale
acestora.
Aşa cum am spus de fiecare dată când
am fost întrebat de ce susţin ideea Unirii dintre România şi Republica Moldova,
motivele sunt multe, multe sunt pragmatice, iar discuţia ar fi foarte lungă. Am
încercat să le sintetizez aici şi sper că am şi reuşit. Însă dacă aş începe să
rescriu acest text de la zero, probabil că aş mai găsi vreo câteva.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu