Sincer, când a debutat luna august,
luna de vârf a concediilor, mă gândeam că, din lipsă de subiecte ţinând de
actualitatea cotidiană, voi aborda alte registre, mai puţin legate de politica
zilei: chestiuni de viaţă, amintiri, istorie, ştiinţă, poate teme filosofice.
Ei bine, nu, uite că acest început de august se dovedeşte unul atipic şi nu mă
refer la toată gargara despre cât mai rezistă deja foarte clătinatul guvern
Ponta, ci la lucruri mai importante prin implicaţiile lor. A fost mai întâi „legea
anti-legionari”, cu riscurile pe care aceasta le ridică vizavi de libertatea de
gândire şi de libertatea de exprimare, şi iată că acum loveşte ştirea despre
retragerea statutului de principe regal şi excluderea din linia de succesiune
din cadrul Casei Regale a României a tânărului Nicholas de Roumanie Medforth
Mills, pe care eu totuşi îl voi numi în continuare principele Nicolae (chiar
dacă nu cu majusculă la titlu şi fără apelativul A.S.R.).
Unii
poate mă vor întreba de ce consider această ştire mai importantă decât
semnalele că actualului Executiv i se apropie funia de par. Foarte simplu,
căderea unui guvern este doar primul pas spre formarea unui nou guvern şi este
ceva firesc în orice democraţie. Mai mult, într-o democraţie sănătoasă, nu că
România chiar ar fi una, orice nou guvern nu va demola tot ceea ce a început
guvernul anterior, ci va corecta ceea ce crede că trebuie corectat şi va
schimba ceea ce contravine programului său politic, dar în rest va continua
proiectele începute. În ce priveşte însă chestiunea Casei Regale, aceasta,
chiar dacă nu are un statut consacrat constituţional la ora actuală, reprezintă
un reper istoric şi moral şi constituie, în principiu cel puţin, un potenţial
politic, fie că vorbim de o restaurare efectivă a monarhiei constituţionale, de
care se tot discută încă din 1990, fie că, la un moment dat, lucru sugerat de
unii în ultimii ani, s-ar putea aplica un sistem similar celui introdus în
Muntenegru, unde, deşi statul este o republică şi şeful statului un preşedinte,
şeful Casei regale muntenegrene, aceea care a domnit în mica ţară balcanică
înainte de unificarea cu Serbia în 1918, are un statut oficial recunoscut şi
exercită o serie de atribuţii în virtutea acestuia.
Evident
însă, în urma unor astfel de gesturi şi de evenimente insuficient explicate, ar
putea să apară şi să se consolideze la nivelul public general impresia că
dinastia este epuizată, iar Casa Regală să-şi piardă cota înaltă de încredere
de care beneficiază în prezent. Cu atât mai mult cu cât, trebuie să o recunosc
dincolo de opţiunile mele promonarhice, timpul nu lucrează în favoarea Casei
Regale a României, chiar dacă ideea de restauraţie monarhică este din ce în ce
mai puţin respinsă într-o societate românească care, treptat, depăşeşte
sechelele celor patruzeci şi cinci de ani de spălare pe creier impusă de
regimul totalitar comunist. Riscăm realmente să ajungem la vorba pe care, la un
eveniment la care am luat parte prin anul 2013, mi-a aruncat-o un bătrân fost
grad înalt din Securitate: „Monarhia ar
fi o soluţie civilizată, dar România nu are rege.” Evident că acel veteran
al „taberei roşii” din războiul rece îşi exprima vechea aversiune faţă de regele
Mihai I, dar vorbele sale s-ar putea dovedi profetice dacă toată chestiunea
succesiunii Casei Regale va deveni neclară ori necredibilă.
Trag
aşadar semnalul de alarmă şi mă alătur celor afirmate pe blogul său de pe „Adevărul” de un alt monarhist declarat,
jurnalistul Ion M. Ioniţă, care cerea în spiritul vremurilor actuale explicarea
transparentă a deciziei regale din chiar debutul acestei luni. Deoarece comunicatul
dat publicităţii la 10 august şi declaraţia oficială a principelui Nicolae,
care practic citează acest comunicat, sunt mai degrabă de natură să semene
confuzie, să ridice întrebări şi să alimenteze suspiciuni şi teorii ale conspiraţiei.
Mai mult decât acest apel, nu mă voi hazarda în a emite ipoteze despre ce s-a
întâmplat şi cum s-a ajuns la actul de la 1 august 2015, voi aştepta
explicaţiile.
Înainte
însă de a ne lăsa purtaţi de emoţii sau de indiferenţă/aversiune, în cazul
celor care chiar sunt republicani, şi de a da celor ce se întâmplă zilele
acestea o importanţă exagerată, vă invit pe toţi să reflectaţi la următoarele
consideraţii, cele în virtutea cărora manifest eu opţiunea monarhistă:
Aşadar, subsemnatul nu susţin monarhia,
constituţională desigur, de dragul istoriei, nici pentru că aş crede în
caracterul ei divin sau pentru că aş avea o tradiţie regalistă în familie, ci
în primul rând din motive cât se poate de pragmatice.
De douăzeci şi cinci de ani avem o republică democratică
în principiu, dar care a eşuat în ceea ce avea mai important de făcut. În
fruntea ei s-a consolidat o clasă politică coruptă şi lipsită de orice umbră de
simţ civic, de orice idee de interes şi de proiect naţional sau măcar de vreo
undă de patriotism. Pentru aceşti politicieni Dumnezeu este banul, sfinţii
sunt „licuricii” mai mari sau mai mici
care vin la noi doar ca să facă profit, iar marea masă a cetăţenilor nu este
decât o vacă de muls. Politica se desfăşoară într-un
vodevil permanent de lupte între găşti, simple furtuni într-un pahar cu apă, şi
nu există un factor de echilibru.
Teoretic, potrivit Constituţiei, acest arbitru care să
medieze între puterile statului, între partide şi între clasa politică şi
cetăţeni ar trebui să fie preşedintele. Numai că din patru preşedinţi câţi am avut în toţi aceşti ani, doi s-au
dovedit nişte jucători părtinitori şi nocivi, unul de-a dreptul un criminal
împotriva umanităţii, celălalt cabotin şi corupt până în măduva oaselor, iar cel de-al treilea preşedinte a fost un individ slab care n-a
reuşit să-şi asume nici rolul de jucător, nici pe cel de arbitru. În ce-l
priveşte pe ultimul, cel care la 16 noiembrie va împlini un an de când a fost
ales, pare mai degrabă preocupat de protocol, de statutul şi de remuneraţia sa
decât de orice altceva şi mai apropiat de anumite interese corporatiste,
indiferent cât de dăunătoare sunt României (cazul Holzindustrie Schweighofer),
şi nu tocmai ataşat unora dintre interesele fundamentale româneşti (slaba
primire la Cotroceni a tinerilor basarabeni participanţi la Marşul lui Ştefan
cel Mare).
Acum şi omeneşte vorbind, chiar putem pretinde
preşedintelui să fie un mediator echidistant? E adevărat că prin Constituţie
este obligat să renunţe la orice calitate de membru de partid, dar orice
prezidenţiabil înainte de a fi ales este un om politic cu o lungă carieră de
partid, eventual chiar şeful, uneori fondatorul partidului. Trebuie să fie o
personalitate chiar excepţională ca să se poată detaşa de tot ceea ce a
reprezentat viaţa lui de până atunci pentru a-şi asuma rolul prezidenţial, iar
personalităţile excepţionale nu se găsesc pe toate drumurile.
Nu mai pun la socoteală că o campanie electorală pentru
alegerile prezidenţiale este scumpă. Ca să o finanţeze candidatul trebuie să
recurgă la tot felul de sponsorizări, iar cine are puterea financiară necesară
nu va da banii doar pentru că-i plac principiile şi programul enunţate de
candidat sau persoana acestuia. Nu doar la noi, dar în toate republicile se fac
tot felul de înţelegeri discrete în spatele acestor sponsorizări, iar nu o dată
aplicarea respectivelor înţelegeri ajunge să vicieze sistemul democratic şi
interesul public. Au fost şi războaie declanşate din cauza unor astfel de
complicităţi.
În schimb, un rege chiar poate juca rolul de arbitru în
politică şi în societate. El nu candidează, nu are nevoie de fonduri pentru
campania electorală, nu are nevoie de sprijinul unui partid politic. Nici măcar
nu are de ce să fie membru de partid şi poate fi în mod real echidistant faţă
de toate partidele, faţă de societatea civilă, de corporaţii ş.a.m.d. Apoi, un
monarh este crescut şi educat să îndeplinească acest rol. Situaţia lui seamănă
cu cea a lui Dalai Lama, care este selectat de mic copil şi pregătit să devină
liderul spiritual al budiştilor tibetani şi mongoli. Diferenţa între politicienii
de strânsură şi monarhul educat să fie monarh s-a văzut în Parlamentul României
în 25 octombrie 2011, când regele Mihai I a susţinut acel discurs istoric care
a dat clasă prin formă şi, mai ales, prin conţinut tuturor celor care s-au
perindat la tribuna Parlamentului din 30 decembrie 1947 şi până astăzi.
Nevoia unui astfel de personaj în fruntea statului în
locul unui preşedinte mai preocupat de agenda partidelor şi a grupurilor de
interese economice decât de interesul naţional este în acest moment cu atât mai
stringentă, cu cât la graniţele noastre zăngăne din nou armele.
Un rege domneşte, nu guvernează. Celor care susţin că
monarhia nu este o instituţie democratică le răspund că majoritatea
democraţiilor de top sunt monarhii constituţionale: Olanda, Belgia, Danemarca,
Suedia, Norvegia, Marea Britanie. Nu, Statele Unite, ţara interceptărilor NSA,
a Patriot Act şi a conceptului orwellian de cenzură numit „political
correctness”, nu sunt o democraţie de top, de fapt ele au mai multe în comun cu
o monarhie absolută medievală decât oricare monarhie europeană contemporană.
Absolut nimic nu împiedică coexistenţa instituţiei monarhice cu pluralismul
politic, cu respectul faţă de diversitatea etnică, religioasă, culturală,
socială şi a opiniilor, cu consultările publice făcute în mod serios, cu referendumul şi cu iniţiativele legislative civice.
Începând cu părintele republicii româneşti de după 1989
s-au găsit destui care să spună că monarhia este desuetă, o relicvă a istoriei.
Relicvă a istoriei este însă acel părinte al republicii noastre, care în plină
revoluţie anticomunistă s-a găsit cu cale să proclame că fostul dictator „a
întinat idealurile socialismului”. Dacă democraţiile mai sus citate
funcţionează bine şi nu există derapaje antidemocratice, este şi pentru că în
ele operează instituţia
monarhică, cu rolul de echilibru pe care l-am evocat mai sus. Chiar dacă Franţa
a devenit republică, din cauze ce ţin de specificul propriei istorii, conceptul
formulat de iluminiştii francezi, al contractului social dintre monarh şi popor,
produce efecte substanţiale în monarhiile moderne
amintite.
Nu în ultimul rând trebuie să mă gândesc la specificul
românesc. Românii nu au luptat timp de mai multe generaţii precum locuitorii
Hexagonului ca să schimbe monarhia cu republica. Republica le-a fost impusă de
un ocupant străin, odată cu comunismul, şi a fost menţinută prin referendumuri
şmechereşti pentru Constituţie, în care li s-a spus că trebuie să voteze cu
„da” ca să aibă stabilitate şi credibilitate în faţa comunităţii
internaţionale. Niciodată nu au fost întrebaţi simplu şi direct ce formă de
guvernământ îşi doresc. În schimb, în mentalul colectiv a persistat ideea unui
Vodă, a unui personaj aflat deasupra intereselor meschine, care să poată să-i
tragă pe politicieni de mânecă când aceştia se dedau la fapte şi practici
reprobabile. Adică, într-un limbaj mai elevat, continuă să se simtă nevoia unui
arbitru de genul celui care ar fi un rege, dar niciodată un preşedinte, ce nu
poate decât să dezamăgească această aşteptare.
Desigur, mi s-ar putea răspunde că teoria ca teoria, dar
practica ne omoară. Că nici monarhia nu e infailibilă- dovadă chiar
cele ce s-au petrecut zilele acestea în cadrul Casei Regale a României-, că şi ea poate devia, aşa cum s-a întâmplat cu regele
Carol al II-lea sau cum s-au petrecut lucrurile acum câţiva ani în Spania. Ei bine, Carol al II-lea este departe de a fi
unul din favoriţii mei, îi reproşez suprimarea democraţiei interbelice,
introducerea asasinatului politic, a terorismului de stat între practicile statului român şi lipsa de pregătire în
care ne-a surprins debutul celui de-al doilea război mondial, cu toate semnele
premergătoare. Iar implicarea unora dintre membrii familiei regale spaniole în acte de corupţie nu pot
decât să o dezavuez. Dar dincolo de asta, fapt este că republica în care trăim
este într-o stare jalnică comparativ chiar cu România lui Carol al II-lea şi că
nu mai poate continua aşa prea mult timp. Cu lecţiile istoriei bine asimilate
şi cu o Constituţie şi legi bine gândite, orice derapaj eventual al monarhiei
româneşti restaurate poate fi prevenit.
În încheiere
revin la discuţia legată de succesiune. Pentru moment România are un suveran şi
chiar o şansă în persoana regelui Mihai I, un om de mare bun simţ şi o personalitate istorică în
sensul cel mai real al noţiunii. Mihai I rămâne cel care în 1944, foarte tânăr
fiind, a restabilit pentru o perioadă din păcate scurtă democraţia, care a
salvat Transilvania de Nord, care a scurtat cu multe luni carnagiul celui de-al
doilea război mondial şi care a întârziat cu vreo trei ani sovietizarea
României. La o vârstă la care cei mai mulţi dintre noi nu ştim decât să copiem
la examene şi să alergăm după fuste, regele şi-a asumat interesul naţional în
vremuri foarte tulburi şi a acţionat. Avem acum politicieni mult mai bătrâni şi
mai experimentaţi care pur şi simplu nu înţeleg noţiunea de interes naţional, chiar
dacă o clamează zi lumină.
Încă din 1990 ni s-a tot repetat că ar fi bătrân, dar
dacă am fi restaurat monarhia atunci, acum ne-am fi aflat în cel de-al douăzeci şi cincilea an al celei de-a treia domnii. Şi probabil nu am fi
avut nici mineriadele, nici marile „tunuri” care au pus economia pe butuci,
nici de ce să ieşim în stradă pentru Roşia Montană, nici abuzurile de la
Pungeşti ori de la votul din diasporă de anul trecut.
Mai sunt unii care s-au grăbit să-l acuze de trădare şi
laşitate pentru abdicarea din 30 decembrie 1947. Pentru mine sunt amuzanţi,
când îi văd imediat după ce aruncă aceste grave acuzaţii făcând totul să se
asigure că imunitatea îi ţine departe de justiţia care îi aşteaptă pentru
actele lor de corupţie. Poate că ei, experţi în a se ţine de scaun cu orice
preţ, şi-ar fi asumat asasinarea a o mie de studenţi deja aflaţi în închisorile
comuniste şi eventuala aruncare a ţării într-un război civil, dar mă îndoiesc
că ar fi avut curajul să înfrunte tancurile sovietice, lovitura de stat
violentă care indubitabil ar fi avut loc şi plutonul de execuţie, lăsând
regatul fără dinastie.
Alţii reproşează actul de la 23 august 1944 şi văd în el
explicaţia reticenţei pe care Germania ar avea-o faţă de România. Aceştia cred
că ar fi trebuit să stăm alături de Hitler până la ultimul cartuş. Sigur, e
uşor să spui asta pe timp de pace şi la o bere, când nu trebuie să-ţi pui
problema transformării ţării în teatru de război, să-ţi asumi preţul
„eliberării” de către Armata Roşie şi să ştii că vei pierde nu numai Basarabia,
Bucovina de Nord şi Ţinutul Herţei, care oricum erau adjudecate de învingătorul
evident, cu milioanele de români de acolo, dar şi Transilvania de Nord, cu alte
milioane de români, şi totul pentru un aliat cu care nu aveai un tratat, din
cauza refuzului său de a-şi asuma obligaţii clare faţă de tine, şi care înainte
de a-ţi deveni aliat de conjunctură îi susţinuse pe toţi inamicii tăi şi jucase
alba neagra cu teritoriile tale.
Desigur, pe de altă
parte, regele Mihai I împlineşte la 25 octombrie 2015 venerabila vârstă de
nouăzeci şi patru de ani, astfel că problema succesiunii nu este una de
ignorat. Dar nici de exagerat. Iar dacă la concluziile mele expuse mai sus vor
ajunge în timp o majoritate suficientă dintre concetăţenii noştri, atunci cu
siguranţă se vor găsi şi soluţii.
„republica în care trăim este într-o stare jalnică comparativ chiar cu România lui Carol al II-lea” - serios? Pe ce anume se bazează această afirmație? Lăsând la o parte perioadă dură a dictaturii carliste, cu numeroasele sale crime de stat, să luăm un singur criteriu - câte alegeri au fost câștigate de opoziție în toată perioada interbelică?
RăspundețiȘtergereÎn primul rând, din punct de vedere economic. România şi-a revenit din criza economică mondială, faimoasa criză din '29-'33, mult mai rapid şi mai bine decât România contemporană, care de fapt nu şi-a mai revenit din criza declanşată în anii 2009-2010. De asemenea, anul 1938 rămâne un an de referinţă din punct de vedere economic chiar şi acum. România anilor '30 era o Românie în curs de modernizare şi industrializare, o industrializare sănătoasă, încurajată de stat, dar făcută cu capital privat şi ţinând seama de realitatea economică. România contemporană a distrus întreaga industrie. Tot la capitolul economie, chiar cu mijloace rudimentare, România era totuşi un important producător agricol; poate că mult pomenita sintagmă "grânarul Europei" este o exagerare, dar sigur România nu-şi importa mâncarea, ca în prezent. Dacă sărim la infrastructură şi lucrări edilitare, hai să ne uităm puţin la câte căi ferate s-au inaugurat atunci, faţă de câte căi ferate au fost reabilitate în ultimii 25 de ani, că de construit unele noi nu se pune problema. Putem compara şi cu situaţia autostrăzilor. Haideţi să ne amintim de sistematizarea cursului Colentinei în anii 1936-1939, cu amenajarea salbei de lacuri dintre Buftea şi Pantelimon şi a parcurilor, ştrandurilor şi bazelor sportive asociate. Prin comparaţie, România comunistă a construit megalomanic, iar România post-comunistă a construit puţin, prost şi, de cele mai multe ori, pentru un profit rapid; păi, ia să vă vedem, între parcul Herăstrău, fost Carol al II-lea, Casa Poporului şi turnurile Asmita sau Sky Tower, care edificiu este mai util publicului larg? Haideţi să discutăm şi de educaţie; nu comuniştii au inventat campaniile împotriva alfabetizării, România anilor '30 ducea reale eforturi pentru susţinerea şcolilor în mediul rural. Care stăteau mai bine decât şcolile rurale în prezent, neglijate şi subfinanţate. Tot la capitolul educaţie, haideţi să comparăm calitatea curiculelor de acum şi cea a programelor şcolare de atunci. Dacă trecem de la educaţie la cultură, păi putem să comparăm înflorirea culturală a anilor '20 şi '30 cu ceea ce se întâmplă acum în cultura română? Sigur, există valori, unele chiar de talie internaţională, dar haideţi să fim serioşi, în România actuală reperele, modelele percepute şi de oamenii mai simpli, nu sunt Nicolae Iorga, Constantin Tănase, Nae Ionescu, ca să-i iau pe unii din cei care nu erau cunoscuţi doar cercurilor intelectuale, ci Florin Salam, Sile Cămătaru, Mihaela Rădulescu etc. România anilor '30 era în mod real o putere regională. Poate unul din săracii Europei, dar sigur cea mai dezvoltată ţară din Balcani, în care italienii veneau la muncă şi nu invers, care-şi permitea să susţină un sistem de învăţământ gratuit în limba română în zonele locuite de aromâni şi meglenoromâni.
ȘtergereExista politicianism? Fără indoială. Corupţie? Clar. Incompetenţă şi nepotism? Neîndoielnic. Clasa politică a anilor '30 era plină de defecte, asemănătoare celei de acum; dar numai până la un punct. Pentru că în anii '30 existau şi politicieni cu merite reale şi cu viziuni de ţară, precum Iuliu Maniu, Dinu Brătianu, Gheorghe Brătianu etc. Însăşi ideea de viziune de ţară este complet străină politicienilor actuali. Corupţi cum erau, Tătărăscu sau Argetoianu au fost nişte miniştri competenţi, care nu-şi găsesc omolog în niciunul din guvernele anilor 1990-2015. Cât priveşte alegerile... Votul universal fusese introdus în 1919. Aşadar, între introducerea votului universal şi suprimarea sistemului democratic trecuseră aproximativ 19 ani. Bun, şi noi avem experienţa democraţiei emergente şi ştim că presupune un proces de maturizare. Dacă ne reamintim cum era înţeleasă democraţia la începutul anilor '90 ne vom apuca cu mâinile de cap, iar dacă vom compara democraţia de atunci cu cea de acum vom realiza câte schimbări au avut loc şi încă au loc pentru a ajunge la o democraţie cu adevărat funcţională. Ei bine, în 1919 un mare număr de oameni care nu-şi cultivaseră nicio deprindere politică, au primit dreptul de vot. Şi ca şi generaţiile noastre, acei interbelici au început să înveţe democraţia. Iar răspunsul la intrebarea domniei voastre nu vine dintr-o comparaţie între 2015 şi 1937, ci între România anului 1937 şi România anului 2008. Sigur, în 2008 nu am avut mardeiaşi, dar sigur nu am avut ceva fraude electorale şi alte manevre care se practicau şi atunci? Ambele Românii sunt criticabile. Nu idealizez interbelicul. Dar punând pe două coloane cele de mai sus şi altele nemenţionate şi trăgând linie, da, cu toate derapajele ei, România lui Carol al II-lea arăta mai bine din multe puncte de vedere decât România actuală.
Ștergere