marți, 30 iunie 2015

Criza grecească- lupta unui David împotriva unui Goliat sau şantajul zgomotos al unui copil răzgâiat?



         Chiar dacă sentimentele mele sunt îndreptate mai degrabă către marea adunare unionistă care va avea loc duminică la Chişinău, trebuie să admit că agenda europeană este dominată în aceste zile de criza la care s-a ajuns în negocierile dintre guvernul de stânga susţinut de dreapta naţionalistă de la Atena şi aşa-numita Troică- Banca Centrală Europeană, Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional-, cu toate consecinţele deja vizibile, plus şi cele mai grave potenţiale dacă nu se va ajunge la un compromis.
             Ca să nu mă lungesc foarte mult, voi spune de la bun început că nu sunt deloc un fan al celor trei instituţii care compun Troica. Propria noastră experienţă cu aceste instituţii ne-a dovedit că, de foarte multe ori, în spatele declaraţiilor de bune intenţii se află susţinerea mai mult sau mai puţin directă, mai bine sau mai prost mascată, a unor interese înguste ale marilor corporaţii transnaţionale sau ale unor centre de putere mondială precum Washington-ul, Bruxelles-ul, Berlinul etc. De asemenea, mai ales în cazul FMI, avem de-a face cu reţete standard neadaptate diferitelor economii naţionale şi care, de prea multe ori, nu produc rezultatele promise, ci cu totul altceva, eventual inversul lor (contracţie în loc de dezvoltare etc.). Să ne amintim ce au însemnat politicile FMI pentru România în 2009-2010, dar şi mai demult, în 1998. Cât despre Comisia Europeană, birocratismul şi obtuzitatea acestei instituţii au devenit deja legendare...
            Cu toate acestea, îmi este destul de greu să privesc Grecia ca pe un biet David care încearcă şi el cu o praştie să doboare un imbatabil Goliat. Probabil cei care se simt în aceste momente foarte solidari cu grecii- care, desigur, ca oameni, luaţi individual, nu merită decât omenie din partea noastră- vor fi nemulţumiţi de această afirmaţie. Dar, realitatea este că, de al doilea război mondial încoace şi mai ales de la finalul dictaturii coloneilor, Grecia a fost un fel de copil răsfăţat al Europei, căruia i s-a permis ceea ce nu i s-a mai permis nimănui în construcţia continentală care se numeşte azi Uniunea Europeană. Nici măcar Regatul Unit, care s-a luptat să-şi menţină un statut aparte, derogatoriu, nu beneficiază de unele din permisiunile care i s-au acordat Greciei.
            Desigur, acest statut al Greciei a apărut pe fondul unor calcule geopolitice majore, în contextul războiului rece şi ulterior prin poziţia acestei ţări într-o destul de tulburată Mediterană de Est, nu o dată chiar împotriva voinţei unei majorităţi a grecilor. Astfel, aşa cum România a fost condamnată la patruzeci şi cinci de ani de comunism pe care statistic nu şi-l dorea, Grecia a fost menţinută în afara „lagărului” socialist, deşi de-a lungul timpului foarte mulţi din cetăţenii acestei ţări şi-au dorit comunismul şi şi-au dat şi viaţa pentru el (iar succesul electoral al Syriza are foarte multă legătură cu respectivele aspiraţii de stânga niciodată satisfăcute). De fapt, există chiar o legătură directă între destinele celor două ţări, dacă ne aducem aminte de acordul procentual din octombrie 1944 dintre Stalin şi Churchill.
            Astfel, ca să trecem rapid în revistă câteva aspecte concrete, Greciei i s-a permis să fie cel mai corupt stat din Uniunea Europeană. Atena nu a fost sancţionată nici măcar când, în 2010, a fost dovedită că minţea deliberat în raportările către Bruxelles. Nouă ni s-a impus un MCV şi crearea unui DNA. Fondurile puse la dispoziţia Greciei nu s-au putut compara niciodată cu cele direcţionate spre celelalte ţări UE din Balcani: România, Bulgaria şi Croaţia. Iar descoperirea furtului nu le-a diminuat, ba chiar statul grec a beneficiat de alte împrumuturi care au ajuns la nivelul uluitor de 240 de miliarde de euro.
României i s-a impus semnarea pripită a unui tratat de bază cu Ucraina, deşi mai erau aspecte esenţiale de negociat, precum existenţa unor cedări teritoriale niciodată ratificate de ţara noastră, nici chiar prin Tratatul de pace de la Paris din 1947 (Insula Şerpilor, ostroavele de pe braţul Chilia, ţinutul Herţei) sau, chiar mai important, asigurarea unei protecţii eficiente a celor circa o jumătate de milion de români trăitori între graniţele actuale ale ţării vecine. Ceea ce evident că a condus la o depreciere continuă a nivelului respectării drepturilor politice, culturale şi confesionale ale acestora, din 1991 şi până în prezent. Atenei în schimb, chiar şi după extinderea în regiune a crizei economice mondiale în 2009, nimeni nu i-a pus în vedere să nu mai direcţioneze fonduri destinate cultivării orientării filoelene în rândurile unor minorităţi non-greceşti de pe teritoriile statelor vecine (aşa cum sunt, de exemplu, aromânii), deşi acest gen de politici aduce până la urmă atingere principiilor bunei vecinătăţi dintre state.
Şi dacă tot ne-am apropiat de această chestiune a minorităţilor naţionale, deşi Grecia are printre locuitorii săi câteva sute de mii de slavofoni, de albanezi şi de vorbitori ai unor dialecte istorice româneşti (aromâni, meglenoromâni), pe lângă turcii care sunt cât de cât respectaţi în baza unor clauze ale Tratatului de pace de la Lausanne din 1923, ea rămâne cea mai refractară ţară din toată Uniunea Europeană faţă de practicile existente la nivel comunitar. Până şi Franţa, care timp de 200 de ani a îmbrăcat cel mai pur şovinism şi asimilaţionism forţat sub masca conceptului de naţiune civică, permite astăzi studierea si cultivarea limbilor regionale, astfel că idiomuri precum bretona şi occitana au ajuns materii de bacalaureat. Ei bine, nu şi în Grecia, acolo ultimul recensământ care a mai înregistrat etnicitatea a fost în 1951, iar nu mai departe de acum doisprezece ani cineva a mai fost trimis în judecată pentru răspândire de informaţii false, o infracţiune moştenită în codul penal de la regimul coloneilor, pentru că a prezentat la un eveniment public o hartă a limbilor regionale vorbite în ţară.
Cred că nu suntem mulţi care să fi uitat cât de „frecată” a fost România în legătură cu drepturile minorităţilor, mai ales ale maghiarilor şi ale romilor; pentru ultimii de altfel se mai aud şi acum voci care juxtapun problemele de integrare socială ale unora dintre aceştia cu o discriminare pe criteriu etnic. Recent am avut ocazia să ridic problema drepturilor minorităţilor din Grecia unui reprezentant al Troicii, mai exact al Comisiei Europene. Credeţi că reacţia lui a fost cea din cazul României? Evident că nu, s-a eschivat de la a da un răspuns faţă de problematica minorităţilor din Grecia aducând repede în discuţie chestiunea... romilor din România. Doar în particular şi neoficial mi-a recunoscut omul că problema există şi a comparat Grecia cu Turcia.
Uneori, în retorica elenă sau filoelenă, se încearcă justificarea acestui regim preferenţial, de care beneficiază statul grec de atâtea decenii, prin faptul că poporul grec a avut o contribuţie extraordinară la tezaurul civilizaţiei umane, că Europa a început cu locuitorii spaţiului grecesc. Cu siguranţă nu se poate nega asta. Dar, faptul că acum două mii cinci sute de ani grecii au inventat filosofia occidentală şi democraţia ca ideologie, că mai târziu au creat primul motor cu aburi şi că la începutul Evului Mediu Bizanţul multicultural, dar de limbă elenă, a readus luminile civilizaţiei în Europa, ca să spicuiesc doar câteva exemple, înseamnă un cec în alb primit de greci până la sfârşitul eternităţii? Nu prea cred...
Ei bine, iată de ce, deşi am foarte multe critici de adus Troicii, nu pot să mă raliez poziţiei actualului guvern de la Atena. Acţiunile lui Tsipras, Varoufakis şi ale celorlalţi îmi amintesc mult prea mult de atitudinea copilului răzgâiat care începe să urle şi bată cu piciorul în podea în mijlocul unui magazin, ca să-şi oblige părinţii să-i facă te miri ce capriciu. Iar viaţa arată că, cu cât părinţii cedează mai des, cu atât copilul devine şi mai prost crescut.
În concluzie, sper sincer ca tuturor părţilor să le vină mintea cea de pe urmă şi să ajungă la un compromis care să nu însemne nici pauperizarea grecilor sub povara unei austerităţi excesive (iar noi, românii, ştim de pe vremea lui Boc cum arată o austeritate adevărată, cum nu au mai văzut grecii de la Planul Marshall încoace), nici subminarea proiectului european din ambiţia sau lipsa de viziune a unor politicieni, fie ei şi dintre cei care-şi propun să fie altfel decât vechii politicieni.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu