duminică, 14 februarie 2016

Marea Schismă va fi anulată după o mie de ani?

În anul 1054, sosiţi chiar în Sfânta Sofia, pe atunci încă biserică, trimişii papei de la Roma îl excomunicau pe patriarhul ecumenic şi proclamau ruptura bisericii catolice de cea ortodoxă. În replică, patriarhul ecumenic îl excomunica pe papă. Momentul a rămas cunoscut în istorie drept Marea Schismă şi e considerat cel al rupturii istorice din sânul creştinismului european, între Est şi Vest. La momentul respectiv, însă, impactul său a fost limitat şi a fost nevoie de devierea cruciadei a IV-a asupra Constantinopolului, de către un veneţian bătrân şi viclean, Enrico Dandolo, puţin înaintea morţii sale, în 1204, şi de devastarea sălbatică a capitalei bizantine de către cavalerii "latini", pentru ca schisma şi ura reciprocă să-şi facă loc în conştiinţa maselor.

Sigur, nu era nici prima, nici ultima schismă din istoria creştinismului. Primele apăruseră încă din creştinismul timpuriu, sub forma aşa-numitelor erezii, dar în general nu rezistaseră testului timpului (şi persecuţiilor aplicate cu "generozitate" de biserica încă ortodoxă şi catolică deopotrivă). Se rupseseră apoi, pe rând, bisericile vechi orientale, care respinseseră unele sau altele dintre tezele sinoadelor ecumenice: copţii, etiopienii, siriacii, caldeenii, nestorienii, armenii, bisericile Sfântului Toma Necredinciosul din India. Iar după Marea Schismă avea să aibă loc Reforma protestantă, apariţia neoprotestantismului, trecerea unor credincioşi răsăriteni spre formule de catolicism- maroniţii libanezi, greco-catolicii din Ucraina şi România, armenii catolici-, în fine pe la 1920 ruptura ortodocşilor între ei în funcţie de calendar, un fel de sferto-schismă. Dar Marea Schismă a păstrat un statut aparte în conştiinţa oamenilor, deasupra tuturor celorlalte sciziuni si recombinări din istoria religiei creştine.

Aşadar, ceea ce nu s-a întâmplat în cazul "micilor" schisme, de-a lungul timpului au existat încercări de reunificare între creştinismul catolic şi cel ortodox, începând chiar din 1078. Un exemplu major este conciliul de la Ferrara-Florenţa din 1438-1439, prin care, recunoscându-se primatul papal, alături de filioque principalul punct de disensiune dintre catolicism şi ortodoxie, împăratul Ioan al VIII-lea Paleologul încerca să obţină sprijinul Occidentului pentru salvarea Constantinopolului, a ultimei rămăşiţe a Imperiului Bizantin, de la iminenta cucerire musulmană. O răscoală populară declanşată în decembrie 1452 de călugărul Ghennadie Sholarios a condus la eşecul final al acestei tentative. La 29 mai 1453, Mahomed al II-lea cucerea Constantinopolul şi-l numea pe Ghennadie patriarh ecumenic, primul de sub stăpânirea otomană.

Secolul XX a readus problema aceasta a reunificării pe fronton. Un prim pas, la conciliul Vatican II din 1962-1965, biserica catolică ridica anatema din 1054 la adresa bisericii ortodoxe. În replică, patriarhul ecumenic făcea acelaşi gest. În 1999 avea loc prima întâlnire dintre un papă şi un patriarh ortodox de după conciliul din secolul al XV-lea, o întâlnire între doi est-europeni: polonezul Ioan Paul al II-lea şi românul Teoctist. Au urmat apoi întâlnirile dintre papă şi patriarhul ecumenic, alte vizite în alte ţări ortodoxe, în fine, chiar zilele acestea, întâlnirea de pe aeroportul internaţional din Havana dintre papa Francisc I şi patriarhul Kiril al celei mai mari biserici ortodoxe autocefale, cea rusă, când s-a semnat şi un acord. În acelaşi timp, un sinod pan-ortodox este în pregătire, la care cu siguranţă se va discuta şi de posibila reconciliere după o mie de ani cu biserica catolică.

Sunt mai multe şanse acum ca acest lucru chiar să se întâmple decât în secolul al XV-lea? Poate. În mod cert în Europa secularizată de azi este improbabil ca biserica catolică să mai încerce să impună ortodocşilor primatul papal şi acele câteva dogme ale sale care fac diferenţa teologică dintre creştinismul apostolic occidental şi cel răsăritean. La un nivel sentimental, mi-ar plăcea. Cum provin dintr-o succesiune de două căsătorii mixte, între un ortodox şi un romano-catolic, am perceput întotdeauna schisma cu un regret, aşa cum era percepută în familia mea. Iar un punct comun cu secolul al XV-lea este recrudescenţa din ce în ce mai amplă a unei ameninţări musulmane motivate ideologic prin religie. Pentru că după eşecul experimentului secularist din anii '50-'70 (mai devreme în Turcia), tradus în regimuri autocratice şi/sau corupte, islamicii s-au întors spre religie, iar cei mai radicali au început să viseze la dominaţie mondială, parcă chiar mai mult în comunităţile de imigranţi din Europa, decât în ţările de origine.

Şi, da, poate că, în condiţiile în care secularismul absolut devenit normă pe continentul nostru nu mai reuşeşte să dea răspunsuri adecvate, o anumită reasumare de către Europa a identităţii sale creştine ar putea fi necesară şi utilă. Atenţie însă, asta nu trebuie să conducă la formarea unui fundamentalism creştin similar celui islamic, nici la abandonarea valorilor născute în siajul Revoluţiei Franceze, precum drepturile omului şi separarea dintre stat şi biserică. Identitatea creştină trebuie să se exprime cultural şi cu moderaţie, atât cât să terminăm cu aberaţiile de tipul "felicitări de sezon" în locul tradiţionalelor urări de Crăciun şi să stopăm fenomenul radicalizării islamice inclusiv a unor tineri proveniţi din familii non-islamice. De asemenea, este nevoie de tact şi de atenţie în realizarea reunificării. Voci importante din ortodoxie, precum cele ale călugărilor de la Muntele Athos, şi probabil şi din catolicism încă se opun. De asemenea, o exagerare a importanţei acordate patriarhului tuturor Rusiilor, chiar dacă biserica sa este cea mai numeroasă, ar putea deveni o problemă, pentru că această biserică are o anumită tradiţie în a acţiona ca agentură a imperialismului rusesc, un imperialism foarte activ în prezent şi deranjant în primul rând pentru alţi ortodocşi, precum georgienii, românii sau adepţii bisericii ortodoxe autocefale ucrainene, încă nerecunoscută de restul ortodoxiei.


2 comentarii:

  1. Cat e vorba strict de religie si credinciosi, e treaba celor care se identifica astfel, dar... "o anumită reasumare de către Europa a identităţii sale creştine ar putea fi necesară şi utilă. [...] Identitatea creştină trebuie să se exprime cultural şi cu moderaţie, atât cât să terminăm cu aberaţiile de tipul "felicitări de sezon" în locul tradiţionalelor urări de Crăciun"? Pardon?

    A fost acel moment de la Arcul de Triumf, cu Tatal Nostru si huiduielile, care din punctul meu de vedere au fost justificate de fapt de acel "suntem romani deci crestini" al lui Radea. Acum vrei sa spui un fel de "suntem europeni deci crestini"? Si daca nu esti crestin, nu esti european? De ce sa se forteze aceasta "identitate culturala" asupra tuturor?
    Si, de fapt, cum mentii separarea dintre stat si biserica, de care zici, exprimand la un nivel oarecum formal aceasta "identitate culturala" in spatiul public? Separarea dintre stat si biserica ar trebui sa insemne ca locul religiei este in sufletul/mintea si locuinta credinciosilor si in lacasele de cult. Atat. Fara influenta in rest.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La acel moment din 16 octombrie 2013 de la Arcul de Triumf, nesimţirea a venit din partea celor care au huiduit, nu a lui Radea. Puteau să asculte cu decenţă, în tăcere, nu-i obliga nimeni să se roage. Ar fi dovedit că respectă dreptul la libera exprimare pe care, altfel, îl clamează. Drept la libera exprimare care implică inclusiv faptul că Radea poate spune ceva cu care tu nu eşti de acord, iar dacă vrei să îi dai replica, trebuie s-o faci civilizat, nu ca un derbedeu. Başca că huiduind nu-l jigneşti numai pe Radea, care a spus un lucru discutabil, ci pe toţi cei care au ales să se roage, exercitându-şi libertatea de care vrei să te bucuri şi tu.

      De fapt, acea atitudine este perfect reprezentativă pentru un anumit gen de secularism agresiv şi extremist, destul de prezent în Europa, zgomotos, care se traduce prin încercarea unora de a pune pumnul în gură oricărei exprimări religioase în spaţiul public. Se traduce şi prin povestea cu "Season's Greetings" ca, ce să spun, să nu-i jignim pe musulmani.

      Cât priveşte acea identitate culturală, îmi pare rău, dar ea este evidentă. Civilizaţia europeană este o civilizaţie creştină. Chiar şi secularismul european şi separarea dintre stat şi biserică sunt un produs al unei evoluţii care a început cu umanismul renascentist catolic şi cu etica protestantă, aşadar care a pornit din sfera filosofiei religioase.

      Şi nu, nu e vorba de a impune nimănui ce să creadă şi de a condiţiona calitatea de european, de cea de creştin. Eu însumi nu sunt credincios şi cu siguranţă nu consider că vreo anumită religie sau o anumită confesiune deţine adevărul absolut şi universal. Şi cu atât mai puţin propun în vreun fel modificarea legilor spre a "înmuia" principiul separării dintre biserică şi stat. Dar e vorba de a recunoaşte caracteristicile de altfel, cum spuneam, evidente, ale civilizaţiei europene şi de a le respecta. De a nu te mai submina din interior războindu-te cu propriile valori ale propriei civilizaţii pe motiv că promovezi o democraţie pe care nimeni nu o pune sub semnul întrebării, că lupţi contra unei discriminări religioase care nu există, cel puţin nu din partea majorităţii, şi că nu vrei să insulţi pe unii care, din perspectiva propriei religii, nu-şi asumă de nicio culoare respectivele valori, inclusiv drepturile omului (apropo, plecate şi ele, ca filosofie, din creştinism) şi principiile statului secular.

      În ţările islamice moderate nu te opreşte nimeni sa fii creştin sau ateu. Dar ţările alea îşi asumă dominanta civilizaţională islamică şi cer oricui, nou venit sau minoritar autohton, să respecte asta. Mi se pare normal ca şi Europa să procedeze la fel. Statul secular, drepturile omului şi separarea bisericii de stat fac parte dintre valorile europene şi au o sorginte creştină, chiar dacă unele din ele s-au afirmat în momente istorice în care biserica, ca instituţie, era contestată. Ei bine, eu înţeleg să pretindem oricui doreşte să devină european, indiferent dacă o face din raţiuni economice, fugind de un război sau de o dictatură, să respecte valorile astea. Fără Sharia prin cartierele proprii şi alte aberaţii de soiul ăsta.

      Ștergere