Ieri,
20 august 2017, la Sala C.A. Rosetti a Palatului Parlamentului,
Bucureşti, România, a avut loc conferinţa CENTENARUL
UNIRII ŞI BASARABIA,
care a reunit circa 100 de ONG-uri, federaţii de ONG-uri, platforme
civice, sindicate, din România, din Republica Moldova şi din
diaspora, care au decis, în prezenţa reprezentanţilor majorităţii
partidelor politice parlamentare din România şi a reprezentanţilor
mai multor partide politice unioniste din Republica Moldova, să
constituie ALIANŢA
PENTRU CENTENAR,
o coaliţie dedicată desfăşurării de evenimente şi de acţiuni,
culturale sau revendicative, de-a lungul anului 2018, în vederea
formulării, promovării şi adoptării oficiale a reunificării
celor două state româneşti drept proiect de ţară.
De
asemenea, organizaţiile astfel reunite şi-au promis sprijin
reciproc pentru realizarea proiectelor proprii, fie ele cu caracter
unionist sau mai larg identitar cultural ori social.
Nu
în ultimul rând, pe lângă Rezoluţia de constituire a Alianţei
Pentru Centenar şi de proiectele concrete menţionate de la tribuna
conferinţei sau în discuţiile pregătitoare ale acesteia, a fost
adoptată o Declaraţie relativă la drepturile românilor din
Ucraina, care cere încetarea de către autorităţile ucrainene a
închiderilor de şcoli cu predare în limba română şi
redeschiderea tuturor şcolilor de acest fel care au fost închise
din 1991 până în prezent, încetarea în pratica statului
ucrainean a falselor separări între români, moldoveni şi volohi
şi recunoaşterea faptului că este vorba de o singură minoritate
naţională, vorbitoare a unei singure limbi, limba română, şi
adoptarea unei noi legi a limbilor regionale şi minoritare care să
dea dreptul la folosirea limbii române în administraţie şi în
justiţie în localităţile unde vorbitorii de limbă română,
indiferent cum se autodenumesc, reprezintă cel puţin 20% din
totalul populaţiei.
Cum
spuneam mai devreme de proiecte concrete, cu titlu exemplificativ şi
cu menţiunea că acţiunile şi evenimentele care vor fi efectiv
organizate vor fi convenite de comun acord de organizaţiile
participante şi contributoare la Alianţa Pentru Centenar, citez
următoarele activităţi ce ar putea fi desfăşurare de-a lungul
anului 2018:
- Efectuarea de demersuri pentru adoptarea de către toate partidele parlamentare, sub auspiciile Academiei Române şi ale Preşedintelui României, a unui nou pact de tip Snagov, privind reunificarea celor două state româneşti.
- Obţinerea modificării legislaţiei electorale astfel încât cetăţenii români din Republica Moldova să participe la alegerile din România în cadrul unei circumscripţii electorale separate de cea pentru diaspora, circumscripţia nr. 44.
- Stabilirea de parteneriate media care să permită popularizarea proiectului de ţară, a iniţiativelor Alianţei Pentru Centenar şi a organizaţiilor componente.
- Instrumentalizarea deputaţilor şi senatorilor din grupul Prietenii Unirii din cadrul Parlamentului României pentru promovarea de propuneri legislative care să rezolve chestiuni delicate, precum cea a dificultăţilor birocratice întâmpinate de cetăţenii Republicii Moldova şi ai Ucrainei care au dreptul să redobândească cetăţenia română sau de copiii acestora când ajung la vârsta majoratului.
- Promovarea în cadrul unei eventuale reforme constituţionale sau ca iniţiativă cetăţenească a unui text care să declare dreptul la reunire al românilor, fie ca articol în cadrul Constituţiei, după modelul Constituţiei Republicii Federale Germania din 1949, fie ca parte a unui preambul la Constituţie.
- Desfăşurarea de lobby pe lângă Guvernul României pentru reînfiinţarea unei structuri specializate, dedicate relaţiei cu Republica Moldova, cum a fost Oficiul pentru Gestionarea Relaţiilor cu Republica Moldova în perioada 2000-2004, sau chiar a unui Minister al Reunificării, după modelul din Republica Coreea.
- Organizarea unui târg al proiectelor culturale unioniste şi identitare şi sprijinul pentru realizarea celor mai interesante dintre acestea.
- Susţinerea de proiecte sociale faţă de persoane şi de familii defavorizate din Republica Moldova, mai ales orfani, veterani din războiul de pe Nistru etc.
- Efectuarea de donaţii de carte.
- Promovarea constituirii Fondului Moldova, prin care ajutorul financiar al României să fie direcţionat direct acolo unde este necesar, fără a mai alimenta corupţia din Republica Moldova.
- Realizarea de broşuri şi materiale video adresate membrilor minorităţilor naţionale din Republica Moldova, despre realităţile României şi ale minorităţilor naţionale similare din România.
Reamintesc,
enumerarea de mai sus este doar exemplificativă.
Mai
departe, chiar dacă acest text va avea o lungime nepractică pentru
anii în care trăim, în care oamenii îşi găsesc mai greu
răbdarea necesară parcurgerii unor texte mai lungi, cred că e
necesar să vedem cum de la 1848 încoace aspiraţia către unitate
naţională s-a îmbinat cu dorinţa de modernizare şi de integrare
în civilizaţia Occidentului şi de ce ideea unor universitari şi
politicieni din zilele noastre de a separa aceste planuri este
complet greşită.
(A)
Anul 2018 este anul Centenarului Marii Uniri, desfăşurate pe
parcursul anului astral 1918 în trei etape, prin Unirea Basarabiei
cu România la 27 Martie/9 Aprilie, prin Unirea Bucovinei cu România
la 28 Noiembrie şi prin Unirea Transilvaniei, Banatului, Crişanei
şi Maramureşului cu România la 1 Decembrie. Realizarea deplinei
unităţi naţionale în jurul statului constituit cu 59 de ani mai
devreme prin unificarea celor două principate istorice, Moldova şi
Ţara Românească (Mica Unire), şi devenit independent cu exact
patru decenii mai înainte, reprezenta încununarea unor eforturi
consecvente a mai multe generaţii, cu începere de la revoluţia din
1848, aşadar întinse pe şapte decade. Dar Marea Unire mai
reprezenta şi împlinirea unui curs natural al istoriei, care-i
apropiase tot mai mult în plan cultural, social, economic şi
politic pe românii trăitori de-a lungul arcului carpatic, între
Nistru, Tisa, Dunăre şi Marea Neagră, încă de la constituirea
primelor formaţiuni statale medievale la cumpăna mileniilor I şi
II, pe fondul originii autohtone comune şi a deplinei unităţi
etno-lingvistice. Rod al revoluţiilor izbucnite în teritoriile
dominate de imperiile în prăbuşire la sfârşitul primului război
mondial, Marea Unire a fost deopotrivă încununarea binemeritată a
marelui preţ de sânge plătit de ostaşii armatei regale române şi
de voluntarii ardeleni, bănăţeni şi bucovineni în Munţii
Carpaţi, la Turtucaia şi în celelalte bătălii ale anului 1916 şi
pe câmpurile de luptă de la Mărăşti, Mărăşeşti, Oituz şi
Caşin în 1917, şi a trebuit apărată împotriva agresiunii
bolşevice în Basarabia în 1918, în Ungaria în 1919 şi în
Siberia în 1918-1920.
(B)
În cele şapte decenii de care aminteam anterior, dintre 1848 şi
1918, lupta pentru realizarea unităţii naţionale s-a îngemănat
cu strădania modernizării societăţii româneşti, a integrării
acesteia în Europa civilizată, de care secolele de dominaţie
otomană şi mai ales perioada regimului fanariot (1711/1716-1821) o
îndepărtaseră într-o anumită măsură. Atunci s-a constituit şi
s-a împământenit aspiraţia pro-occidentală a inteligenţei
româneşti, care astăzi se traduce în asumarea valorilor statului
de drept şi ale democraţiei liberale şi în integrarea
euro-atlantică a României. Marea Unire a însemnat şi succesul
acestui demers, astfel că perioada interbelică, cea a României
Mari, deşi de numai două decenii, cu toate neajunsurile ei, rămâne
în amintire ca perioada în care toţi românii au cunoscut
dezvoltarea cea mai fertilă din punct de vedere cultural şi o
importantă înflorire economică.
(C)
Evenimentele celui de-al doilea război mondial aveau însă să
întoarcă roata istoriei pentru mai multe decenii, atât cu privire
la întreruperea cursului european şi occidental al evoluţiei
societăţii româneşti, cât şi cu referire la menţinerea
deplinei unităţi naţionale. Seria de dictaturi deschisă în 1938,
dar, mai ales, regimul totalitar comunist dintre 1945 şi 1989, ne-au
readus sub zodia „hatârului şi a bacşişului”, care încă şi
azi rivalizează cu realităţile epocii fanariote. Iar tragicul an
1940 a dus la pierderi de populaţii şi de teritorii, care, cu un
nou imens preţ de sânge pe fronturile întinse din Caucaz în
Europa Centrală, au putut fi doar parţial reparate. A rămas
deschisă rana pregătită prin semnarea la 23 august 1939 a Pactului
Ribbentrop-Molotov, produsă prin ultimatumurile din 26 şi 27 iunie
şi evacuarea din 28 iunie 1940 şi permanentizată de marile puteri
învingătoare prin Tratatul de pace de la Paris din 1947.
(D)
Cursul firesc al istoriei nu poate fi însă deturnat pentru
totdeauna, chiar şi prin voinţa celor mai puternici. Valul de
revoluţii din 1989 a dus la destrămarea utopiei marxist-leniniste
şi la prăbuşirea totalitarismului comunist în Europa, iar anul
1991 a asistat la implozia sub propria greutate a imperiului care s-a
opus cel mai activ realizării dezideratelor românilor, atât cele
cu privire la unitatea naţională, cât şi cele relative la
integrarea în civilizaţia occidentală: Uniunea Republicilor
Sovietice Socialiste (URSS). În urma Uniunii Sovietice au rămas mai
multe republici independente, cel puţin formal, între care şi un
al doilea stat românesc, Republica Moldova, rupt de România ca
rezultat al evenimentelor descrise mai devreme. Încă de la început
s-a pus problema reunificării celor două state, dar aceasta nu s-a
putut realiza atunci din cauza opunerii altor puteri străine şi a
ezitărilor sau jocurilor duble ale unor responsabili din cele două
capitale, Bucureşti şi Chişinău. Evenimente tragice precum
mineriadele din 1990-1991, în România, sau războiul de pe Nistru
din 1992, în Republica Moldova, au accentuat forţele inerţiale
care au împiedicat de atunci şi până acum refacerea unităţii
naţionale.
(E)
Totuşi, chiar dacă, după o experienţă totalitară mult mai dură
decât în orice altă ţară europeană, societatea românească s-a
pus mai greu în mişcare ulterior căderii regimurilor comuniste,
acest lucru s-a întâmplat, iar progresele nu pot fi negate. În
1995, prin Pactul de la Snagov, sub auspiciile Academiei Române,
toate forţele politice parlamentare conveneau reluarea cursului
occidental al devenirii civilizaţionale şi istorice româneşti ca
proiect de ţară. Prin urmare, în anul 2004 România reuşea să
devină membru cu drepturi depline al NATO, iar la 1 Ianuarie 2007
membru cu drepturi depline al Uniunii Europene, legată de asemenea
prin parteneriate strategice cu Statele Unite ale Americii, Franţa,
Polonia etc. De asemenea, evenimentele ultimilor 5-6 ani arată o
societate civilă tot mai activă şi mai implicată, care a reuşit
de mai multe ori să se impună în faţa clasei politice. Chiar dacă
mai persistă şi fenomene negative precum o anumită extindere a
corupţiei, care la rândul său obligă la păstrarea Mecanismului
de Cooperare şi Verificare (MCV) şi care face din integrarea în
spaţiul Schengen încă un deziderat, ca şi menţinerea vizelor
pentru Statele Unite, putem spune nu numai că proiectul de ţară
afirmat în 1995 s-a împlinit, dar şi că, în fine, România pare
să depăşească zona formelor fără fond, pe care acum puţin mai
mult de un secol le sesiza şi le reclama Titu Maiorescu, şi că a
atins un standard de stat de drept şi de democraţie care nu a
existat nici în perioada interbelică.
(F)
Din păcate, mult mai puţin notabile au fost progresele dincolo de
Prut. După îngheţarea conflictului de pe Nistru şi menţinerea în
zonă a unei forţe de ocupaţie şi după pierderea speranţei unei
reunificări rapide cu România, dar şi sub influenţa unei mass
media străine, cu nostalgii pentru imperiul sovietic de-abia
prăbuşit şi pentru cel ţarist destrămat acum un secol, a urmat o
perioadă de regres. Constituţia adoptată în 1994 a făcut o
anumită întoarcere spre moldovenismul primitiv de sorginte
sovietică, iar între 2001 şi 2009 regimul preşedintelui Vladimir
Voronin şi al Partidului Comuniştilor din Republica Moldova a
acţionat deschis împotriva asumării identităţii româneşti şi
a apropierii de România. După ce guvernările pro-europene ce s-au
succedat din 2009 până în prezent au eşuat în corupţie
generalizată şi oligarhizare de factură post-sovietică, pe fondul
unui enorm absenteism, alegerile prezindenţiale din anul 2016 au
fost câştigate de un candidat cu un discurs antiromânesc chiar mai
acerb decât cel al fostului preşedinte Voronin şi chiar mai
aservit unor interese străine decât acesta, şi anume Igor Dodon,
liderul Partidului Socialiştilor din Republica Moldova. Cu toate
acestea, Republica Moldova a reuşit în decembrie 2013 să semneze
Acordul de asociere cu Uniunea Europeană, iar mişcări sociale
repetate ne arată că generaţia luptei de eliberare naţională de
la sfârşitul anilor '80 şi începutul anilor '90 are tot mai mulţi
continuatori. Mişcările unioniste ale tinerilor basarabeni au fost
tot mai ample, începând cu 1995 şi cotinuând cu 2002 şi, mai
ales, cu revolutia Twitter din aprilie 2009. Ulterior acesteia, din
2011, o tot mai activă mişcare unionistă de tineret s-a făcut
simţită prin Platforma Unionistă Acţiunea 2012, prin Tinerii
Moldovei şi apoi prin mişcarea ODIP. Dacă, după declanşarea
războiului din Ucraina în anul 2014 şi după alegerea ca
preşedinte a lui Igor Dodon, integrarea separată a Republicii
Moldova în Uniunea Europeană devine un obiectiv tot mai nerealist,
reunificarea cu România păstrează valenţele unui autentic proiect
de ţară pe ambele maluri ale Prutului.
(G)
Constatăm totuşi existenţa şi la Bucureşti şi la Chişinău a
unor categorii de formatori de opinie şi de discipoli ai acestora
care separă în mod artificial cursul occidental al devenirii
istorice româneşti, asumat încă de la revoluţia din 1848, aşa
cum arătam mai devreme, şi avatarul său actual, integrarea
europeană şi euro-atlantică, de problematica unităţii naţionale,
de asemenea asumată programatic la aceeaşi revoluţie din 1848.
Respectivii consideră că ar fi nerealist sau desuet să mai
discutăm în termenii unei noi Mari Uniri şi că viitorul românilor
nu este într-un stat comun, ci ca două state separate într-o
Uniune Europeană comună. Într-un fel, discutăm de formele fără
fond ale lui Titu Maiorescu, într-o variantă contemporană, adică
de calchierea fără discernământ a unor idei din gândirea
politică occidentală, care pun ideea naţională în plan secund
sau chiar o dezaprobă (prin asociere cu acel naţionalism excesiv şi
exclusivist care a dus la declanşarea celui de-al doilea război
mondial), dar fără adaptarea necesară la specificul românesc. Ori
formele extreme de naţionalism nu au reprezentat niciodată în
spaţiul românesc altceva decât opţiuni minoritare, fără apel la
publicul larg. Procentajul maxim obţinut vreodată de un partid de
această factură în alegerile parlamentare a fost de 15% în anul
1937, an în care mişcările naţionaliste extremiste de pe
continentul european cunoşteau apogeul istoric. Excesele
naţionaliste ale unor regimuri de dictatură, cel din anii 1940-1944
sau cel din cea de-a doua etapă a comunismului românesc
(1965-1989), nu au împiedicat prăbuşirea acestor regimuri în faţa
acţiunii unor opozanţi (îń 1944) sau revoluţionari (în 1989),
care la rândul lor nutreau puternice simţăminte patriotice. În
realitate, obiectivul unităţii naţionale s-a împletit permanent
în aceşti 170 de ani cu dezideratul liberalizării, al
democratizării, al construirii statului de drept şi al
occidentalizării culturale a societăţii româneşti. De la
generaţia paşoptiştilor la generaţia care a realizat revoluţia
din 1989 şi manifestaţia-maraton din Piaţa Universităţii din
1990 nu a existat de fapt o separaţie între idealul modernist
pro-occidental şi democratic şi idealul unionist. Iar în zilele
noastre, tinerii unionişti sunt în primele rânduri ale mişcărilor
sociale anticorupţie, pentru stat de drept, democraţie sau mediu
sănătos, atât la dreapta, cât şi la stânga Prutului.
Prin
urmare, este absurd să discutăm de Centenar fără să facem nicio
referire la restabilirea unităţii naţionale, să ne limităm la o
propunere de proiect de ţară construită doar pe o agendă internă
sau pe ceea ce practic ar putea fi descris ca un program de
guvernare. CENTENARUL 2018 TREBUIE SĂ FIE MOMENTUL ÎN CARE ROMÂNII,
DIRECT, DAR ŞI PRIN REPREZENTANŢII LOR DIN CLASA POLITICĂ ŞI DIN
SOCIETATEA CIVILĂ, DIN AMBELE STATE ROMÂNEŞTI ŞI DIN DIASPORA,
TREBUIE SĂ-ŞI ASUME PE DE-A ÎNTREGUL PROIECTUL ISTORIC DE ŢARĂ,
IDEEA DE LA 1848 ÎN FORMELE PREZENTULUI, ŞI ANUME EDIFICAREA UNUI
STAT UNIFICAT, MODERN, CU UN REGIM DE DEMOCRAŢIE LIBERALĂ ŞI CU
RESPECTAREA TUTUROR STANDARDELOR STATULUI DE DREPT, MEMBRU ACTIV ŞI
VALOROS AL UNIUNII EUROPENE ŞI AL NATO. Iar următorul pas major
către recâştigarea proiectului istoric de ţară este REUNIFICAREA
REPUBLICII MOLDOVA CU ROMÂNIA.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu